
Według badań Biostatu z grudnia 2024 r. większość Polek i Polaków zdecydowanie sprzeciwia się trzymaniu kur w klatkach – 4 na 5 osób uważa, że nie zapewnia im ona odpowiednich warunków, a ponad 2/3 społeczeństwa chciałoby wprowadzenia w Polsce całkowitego zakazu takiego chowu. Troska o kury spędzające całe życie w ciasnych klatkach łączy bardzo różne osoby, w tym różne pokolenia – najnowszy spot Otwartych Klatek ma mobilizować do tego, aby przekuć tę empatię w działanie.
"Z troski o nioski" – Wielkanoc pełna empatii
Spot otwiera szerokie ujęcie na drewniany domek w leśnej okolicy w porze zmierzchu. Przy oknie siedzi zamyślona dziewczynka i delikatnie głaszcze kota – widać, że jest smutna i coś nie daje jej spokoju. Zauważa to jej dziadek – w kolejnych ujęciach próbuje na różne sposoby poprawić wnuczce humor, widać jednak, że bezskutecznie. W końcu przypomina sobie o rodzinnej pamiątce – starych, ręcznie malowanych pisankach. Postanawia zainteresować nimi dziewczynkę, jednak ta na ich widok zrywa się z miejsca i szybko odchodzi, próbując powstrzymać silne emocje.
To wtedy dziadek zauważa leżące na podłodze materiały, m.in. gazetę z nagłówkiem "Ścisk i stres – tak żyją kury w klatkach" i zanotowane przez dziewczynkę pytanie: "Jak pomóc?". Nareszcie rozumie, co tak mocno trapi jego wnuczkę, i postanawia przejść do działania – w ruch wchodzą narzędzia, deski i farby, a starszy pan w skupieniu szkicuje coś na kartce. W kolejnym ujęciu uśmiechnięty podjeżdża samochodem pod dom – wnuczka siada z tyłu, a na kanapie obok niej widać m.in. pluszowe kury. Szczęśliwa przytula jedną z nich i patrzy z wdzięcznością w stronę dziadka.
Spot kończy scena, w której wspólnie stoją pod miejscowym sklepem. Obok widać zbudowane przez dziadka drewniane stoisko informacyjne z napisem "Pomóż kurom" – na kredowych tablicach dziewczynka umieściła hasła "Nie kupuj jaj trójek" i "Stop trzymaniu kur w klatkach". Wspólnie z dziadkiem rozdają ulotki osobom idącym na zakupy wielkanocne, a następnie zwracają się bezpośrednio do widza z prośbą: "Wejdź na stronę ztroskionioski.pl i pomóż kurom cierpiącym w klatkach".
Ty też możesz pomóc kurom rozprostować skrzydła
Spot Otwartych Klatek w subtelny i pozbawiony drastycznych scen sposób porusza trudny temat chowu klatkowego kur – obecnie 2/3 wszystkich kur znoszących jajka w Polsce spędza swoje życie w ogromnym stłoczeniu i w ciasnych klatkach, gdzie na każde zwierzę przypada powierzchnia niewiele większa niż kartka A4. Kury nigdy nie opuszczają klatki ani budynku – przez całe swoje życie nie staną więc na ziemi, nie poczują też świeżego powietrza ani ciepła promieni słonecznych. Nie mają możliwości spełnienia swoich najbardziej podstawowych potrzeb, takich jak dziobanie czy grzebanie w ziemi, nie są nawet w stanie rozprostować skrzydeł.
Sprzeciw społeczeństwa wobec takich warunków chowu kur spowodował w ostatnich latach duże zmiany w politykach sieci sklepów i producentów żywności, a także restauracji, kawiarni czy hoteli w Polsce – ponad 170 firm zadeklarowało wycofanie jaj z chowu klatkowego, a prawie połowa (47%) już teraz się z tej obietnicy wywiązała.
– Większość firm zobowiązała się wycofać tzw. jaja "trójki" do końca tego roku – wielu z nich udało się to zrobić już teraz, a inne transparentnie informują konsumentów o swoich postępach i są na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu – mówi Paweł Rawicki, prezes Stowarzyszenia Otwarte Klatki. – Niestety są też firmy, które mimo złożonej obietnicy nie dzielą się żadnymi informacjami o tym, jak im idzie. Są też takie, które obiecały wycofać jaja klatkowe wcześniej niż w tym roku, ale nie dotrzymały słowa. Nie pozwolimy im uniknąć odpowiedzialności i chcemy zmobilizować wszystkie osoby, którym los zwierząt nie jest obojętny, aby także włączyły się w działanie – dodaje.
Otwarte Klatki zachęcają osoby zainteresowane działaniem na rzecz kur do wejścia na stronę ztroskionioski.pl. Można tam podpisać deklarację niekupowania jaj z chowu klatkowego, a także dołączyć do wirtualnych akcji pomocy kurom, m.in. poprzez pisanie komentarzy w mediach społecznościowych czy wysyłanie wiadomości do firm.
– Troska i empatia mają ogromną moc – tej Wielkanocy możemy wspólnie sprawić, że 2025 rok zapisze się w historii jako przełom w walce o życie niosek. Wierzymy, że już niedługo żadna kura w Polsce nie będzie musiała przez całe życie cierpieć w klatce i apelujemy do wszystkich, którym również na tym zależy, do działania i bycia częścią tej zmiany – podsumowuje Rawicki.
Autor: Otwarte Klatki
Zobacz także